Метаболитен синдром – кой се застрашен и как да намалим риска?

Метаболитен синдром - кой е застрашен и как да намалим риска от него?

Какво представлява метаболитният синдром и как се поставя диагнозата?

Ако Вие или Ваш близък имате наднормено тегло или страдате от затлъстяване, следващите редове ще Ви бъдат от полза. Много често нарушенията на теглото се съпътстват от метаболитни нарушения – нарушена обмяна на въглехидратите, нарушена липидна обмяна, артериална хипертония. Те пък от своя страна водят до повишен риск от захарен диабет тип 2, сърдечно-съдови заболявания и смърт. Вече има и доста данни и че Covid-19 протича по-тежко и усложнено при болните със затлъстяване и метаболитни нарушения.
Ако се диагностицират и вземат мерки навреме, може значително да се избегнат усложненията и неблагоприятните последици

Страдате ли от метаболитен синдром?

какви са последиците пт затлъстяването

Хората с наднормено тегло и затлъстяване имат повишен риск от метаболитен синдром. Понякога може да имате нормално телесно тегло според индекса на телесната Ви маса (ИТМ), но разпределението на мазнините да бъде около вътрешните органи или т.нар. да имате т.н. висцерален тип затлъстяване в съчетание с метаболитни нарушения, за които дори не предполагате. Те могат да се установят с помощта на профилактичните прегледи.

Ако имате някои от рисковите фактори, препоръчвам да се обърнете към Вашия личен лекар или към ендокринолог.

Ето и един пример:

Вие сте мъж на 42 години, от няколко дни сте със силно главоболие и сте подложен на голямо напрежение. Близките са измерили кръвното Ви налягане и то е било 160/100mmHg. Дългогодишен пушач сте, нямате проблеми с теглото, но последните няколко години прекарвате обездвижен и сте забелязал, че трупате мазнини основно в областта на корема. В този случай бух Ви препоръчала да се консултирате със специалист ендокринолог и да се изследват и оценят метаболитните показатели.

затлъстяване в коремната област

висцерален тип затлъстяване

Колкото повече напредва възрастта, толкова повече се увеличава и честотата на метаболитния синдром.

Какво всъщност е метаболитният синдром?

Метаболитният синдром може да се определи като една от „модерните“ болести. Лекарите са се сблъскали с него още от 20-ти век, но честотата му нараства с тревожни размери през последните години.

Той не е едно конкретно заболяване, а включва в себе си съчетание на различни нарушения. Метаболитният синдром е комплекс от взаимно свързани рискови фактори за развитието на захарен диабет тип 2 и сърдечно-съдови заболявания.

Различните по вид нарушения могат да бъдат:

• на кръвната захар (дисгликемия),
  • нарушения в нивата на холестерола и триглицеридите (дислипидемия),
  • високо кръвно налягане (артериална хипертония) и
  • разпределение на телесните мазнини предимно в коремната област (висцерален тип затлъстяване).

Ако имате един от тези рискови фактори, не означава, че имате метаболитен синдром. Но при Вас има по-голям риск за възникването му. Колкото повече от рисковите фактори са налични, толкова повече се увеличава и този риск.

Как се поставя диагнозата метаболитен синдром?

През 2010 год. работна група към Българския институт “Метаболитен синдром” (БИМС) предлага следните критерии за диагностика на метаболитния синдром:

1. Повишена обиколка на талията ≥ 94 см. при мъжете и ≥ 80 cм. при жените.
  2. Повишени нива на триглицеридите ≥ 1.7 mmol/l или прием на медикаменти за повишени триглицериди.
  3. Намалени нива на HDL-холестерола – по-малко от 1.0 mmol/l за мъже и по-малко от 1.3 mmol/l за жени или прием на медикаменти.
  4. Повишено артериално налягане систолно ≥ 130 mmHg и/или диастолно ≥ 85 mmHg, или прием медикаменти за хипертония.
  5. Повишена плазмена глюкоза на гладно ≥ 5.6 mmol/l или прием на медикаменти за висока кръвна захар.

Необходимо да са налице поне 3 от тези критерии, за да се приеме наличието на метаболитен синдром.

Какви са усложненията от метаболитния синдром?

Ако не бъдат взети мерки за редукцията на теглото, процента на мазнините в тялото и не бъде приложено лечение, инсулиновата резистентност може да доведе до повишаване на нивата на кръвната захар. Това би могло да доведе до захарен диабет тип 2 и усложненията, които са свързани с него. Високият холестерол и кръвно налягане ще допринесат още повече за увреждането на кръвоносните съдове, което може да доведе до инфаркт или инсулт.

Какво е лечението и как да намалим риска от метаболитен синдром?

"Храни се добре, чувствай се добре"Основната роля както за лечението на това състояние, така и за превенцията му, се пада на оптимизирането и промяната на начина на живот. Това включва подходящ хранителен и двигателен режим, достатъчно сън и ограничаване на стреса.

Ето някои съвети:

1. Изберете подходяща диета, която е богата на зеленчуци и плодове, ограничете високопреработените храни. Те са богати на калории и бедни на хранителни вещества. Приемайте достатъчно количество протеини от разнообразни източници. Пийте достатъчно вода и дъвчете добре храната си.
  2. Редовната физическа активност ще Ви помогне да се чувствате по-добре, да намалите тревожността и да подобрите съня си.

Комбинацията на физическа активност с намаляване на калориите, ще доведе до редукция на теглото.

1. Спете достатъчно. Липсата на сън е свързана с депресия, както и различни хронични заболявания.
  2. Ограничете стреса.

Стресът може да причини промени в съня или режима на хранене, повишена употреба на алкохол и цигари или да влоши хроничните заболявания. Намерете начин да се справите с него – различни упражнения, техники на дишане или психотерапия.

Има много медикаменти, които действат на различните компоненти от метаболитния синдром. Те могат да повлияят на нивото на кръвната захар, инсулиновата резистентност, затлъстяването, артериалната хипертония, нивата на холестерол, триглицериди и пикочна киселина. Това ще помогне за предотвратяването на усложненията в дългосрочен план, но не е решение на проблема. Но медикаментозната терапия би имала ограничен ефект, ако не се промени цялостно начина на живот.

Източници: Христов Вл., Гочева Н., Петкова М., Захариева С., Танкова Цв., Орбецова М., Кътова Цв., Георгиев Б от името на работна група към БИМС. Консенсус на Българския Институт „Метаболитен синдром” за поведение при метаболитен синдром. Наука Ендокринология, 2010:2: 53-70

Имате нужда от помощ?

Свържете се с мен, ако имате въпроси или желаете да си запазите час за консултация.